کادوسیان (کادوس ماسوله رودخان )
دانشنامه فرهنگ و تمدن مردم تالش و راهنمای گردشگری یه شمال ایران
معرفی پل غازیان
معرفی پل غازیان
پل غازیان به میان پشته به طول ۲۱۰ متر و عرض ۱۰ متر و ارتفاع ۸۵/۶ متر با ۵ دهانه که یک دهانه از آن به طول ۲۵ متر متحرک بوده است .
هردو پل غازیان و انزلی ازبتون مسلح ساخته شده شروع ساختمان از اواخر تیرماه ۱۳۱۴ شمسی و پایان کار دراوایل تابستان ۱۳۱۶ شمسی یعنی مدت ۱۸ ماه بوده و در خرداد ماه ۱۳۱۷ مورد استفاده قرار گرفته و روز چهارشنبه هفتم آذر ماه ۱۳۱۸ شمسی به طور رسمی تحویل گردید . این دو پل وسیله کمپانی ( سنتاب ) آلمانی و شرکت های مختلف از جمله ( موتلا ) سوئدی ساخته شد و در نتیجه با احداث آن راه ارتباطی آذربایجان رشت - قزوین - تهران برقرار شد .
این پل 40/210 متر طول و 10 متر پهنا دارد . ارتفاع آن از سطح آب 85/6 متر و دارای 5 دهانه ثابت و یک دهانه متحرک به طول 25 متر است . از زیر دهانه اخیر در گذشته کشتی ها تردد می کردند . مصالح مورد استفاده در بنا ، بتون و آهن است . قسمت متحرک پل توسط چرخ دنده و به کمک نیروی موتور یا انسان به بالا و پایین حرکت می کند . این پل به شماره 1514 به ثبت تاریخی رسیده است .
پل میان پشته را پل رابط گیلان و آذربایجان نیز گفته اند زیرا مسافران آذربایجانی که از راه اردبیل و آستارا به گیلان می آیند از روی این پل می گذرند . پل میان پشته ، در دوره پهلوی ، بین غازیان و میان پشته ساخته شد . طول این پل 210 متر و عرض آن 10 متر است . این پل بتونی که ارتفاع ان از سطح آب هفت متر است . یکی از شاه کارهای صنعت پل سازی اوایل قرن حاضر است . ساختمان پل در 1316 ه . ش پایان یافت و از آن تاریخ تا امروز بی وقفه مورد استفاده بوده است . پل دیگری با 127 متر طول بندر انزلی را به میان پشته پیوند می دهد . این پل که از روی مرداب یا رود انزلی می گذرد سه چشمه دارد . چشمه فولادی میان پل 25 متر طول و شش متر ارتفاع دارد .
پل غازیان روی رودخانه انزلی ، بین غازیان و میان پشته و در مسیر ارتباطی تهران رشت قرار دارد . ساخت این پل ، به همراه پل دیگر انزلی ، توسط مهندسان سوئدی در سال 1316 به پایان رسید .
پل غازیان در زمان خود از معدود پلهای پیشرفته جهان در نوع خود بوده و بر همین اساس ، جزو پل های تاریخی ایران به ثبت رسیده است .
این پل به شماره 1514 به ثبت تاریخی رسیده است . این پل بتونی که ارتفاع آن از سطح آب 7 متر است .
پل دیگری با 127 متر طول بندر انزلی را به میان پشته پیوند میدهد . این پل که از روی مرداب یا رود انزلی میگذرد 3 چشمه دارد .
ابتدا از بستر رودخانه و محل بر پایی پایه های پل نمونه برداری و به آلمان فرستادند و پس از 6 ماه محاسبات روی نمونه برداری ها ، پل ها را طراحی و شروع به کار کردند . ابتدا پایه های پل غازیان را شروع کردند . میخ های بتونی را با میخ کوب که با بخار کار می کرد در محل های تعیین شده بطور عمود و ضربدر در بستر رودخانه فرو کردند ، آنگاه بتن بالای میخ ها را قدری شکستند تا میله های آهنی آن بیرون بیاید و بعد طبق طرحی که داشتند حدود یک متر بالای آب روی میخ ها قالب گیری کردند و آهن بندی را بسته بتن ریزی نمودند .
روی هم رفته بین 500 تا 600 نفر کارگر ایرانی و خارجی کار می کردند ، پس از اینکه کار میخ کوبی پل غازیان تمام شد بلافاصله میخکوبی پل انزلی آغاز گردید . بخاطر آنکه یک دستگاه برای میخکوبی داشتند .
کمپانی اصلی احداث پل ها « سنتاب » آلمانی بوده و شرکت های دیگری از جمله « موتلا » سوئدی فعالیت داشت .
احداث این پل ها به مبلغ 000/800/1 تومان با شرکت سنتاب آلمانی بسته شده بود . احداث یراشیبی چهر سمت دو پل را نیز مبلغ 000/200 تومان پیمان بستند .
anzalichi.com
برچسبها:
پل غازیان
,
دیدنی های انزلی
+
نوشته شده در جمعه ۱۹ اسفند ۱۳۹۰ ساعت توسط رمضان نیک نهاد |
هدف ما در این وبلاگ معرفی فرهنگ مردم تالش و آشنایی هممیهنان گرامی با جاذبههای گرشگری شمال کشور به ویژه گیلان و تالش است
با احترام - رمضان نیک نهاد بازنشسته فرهنگی
خانه
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو وبلاگ
عناوین نوشته ها
پیوندهای روزانه
لینکهای مفید سازمانها
فاصله ونقشه ماهواره ای همه شهرها وروستاهای ایران
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشتههای پیشین
هفته دوم اردیبهشت ۱۳۹۱
هفته سوم فروردین ۱۳۹۱
هفته دوم فروردین ۱۳۹۱
هفته اوّل فروردین ۱۳۹۱
هفته سوم اسفند ۱۳۹۰
هفته دوم اسفند ۱۳۹۰
هفته اوّل اسفند ۱۳۹۰
هفته چهارم بهمن ۱۳۹۰
هفته دوم بهمن ۱۳۹۰
هفته سوم دی ۱۳۹۰
هفته اوّل آذر ۱۳۹۰
هفته سوم آبان ۱۳۹۰
هفته اوّل آبان ۱۳۹۰
هفته سوم مهر ۱۳۹۰
هفته دوم مهر ۱۳۹۰
هفته اوّل مهر ۱۳۹۰
هفته دوم شهریور ۱۳۹۰
شهریور ۱۴۰۴
مرداد ۱۴۰۴
تیر ۱۴۰۴
خرداد ۱۴۰۴
اردیبهشت ۱۴۰۴
خرداد ۱۴۰۳
شهریور ۱۴۰۲
مرداد ۱۴۰۲
تیر ۱۴۰۲
خرداد ۱۴۰۲
بهمن ۱۴۰۱
دی ۱۴۰۱
آذر ۱۴۰۱
مهر ۱۴۰۱
شهریور ۱۴۰۱
مرداد ۱۴۰۱
آذر ۱۴۰۰
دی ۱۳۹۷
آبان ۱۳۹۷
آرشيو
آرشیو موضوعی
فرهنگ مردم تالش
تاریخ وتمدن مردم تالش
زبان وادبیات تالشی
اشعار تالشی
مشاهیر و نامداران مردم تالش
فرهنگ لغات تالشی با خط کادوس
موسیقی تالشی وسنتی ایران
شاهنامه فردوسی به زبان تالشی
خط و الفبای تالشی کادوس
چیستان وضرب المثل های تالشی (تالشَه پند غزلن)
داستان های ملا نصرالدین به زبان تالشی
داستان های ایرانی با ترجمه تالشی
کتابخانه و مطبوعات تالشی
شهدای بخش سردار جنگل فومن
معرفی نخبگان و اساتید برجسته تالش
واژه شناسی تالشی
معرفی وبلاگها و وبسایتهای تالشی(لینک دوستان )
فرهنگ لغت فارسی به تالشی
معرفی حیات وحش گیلان وتوالش
صنایع دستی ، کشاورزی ودامپروری تالش
آداب ورسوم تالش
دانشنامه گلها وگیاهان گیلان وتوالش
کتاب ماهی سیاه کوچولو به زبان تالشی ( آنلاین )
گیلکی
تاریخ باستان ایران
مشاهیر تاریخ ایران
بانک جنگ های ایرانیان
سخنان مشاهیر وبزرگان
اطلاعات عمومی و مطالب آموزشی
بانک تصاویر زیبا و دیدنی
جادبه های دیدنی سایر کشورها
راهنمای سفر به شهر های ایران
بانک دیدنی های گردشگری ایران
جاذبه های دیدنی ایران (تصویری )
سوغاتی شهرهای ایران
زبان ملی (فارسی )
راهنمای گردشگری به گیلان وتوالش
معرفی مکان های دیدنی گیلان وتوالش
آبشارهای گیلان وتوالش
جاده های جنگلی گیلان
فومن
شفت
ماکلوان
ماسوله
صومعه سرا
ماسال
شاندرمن
رضوانشهر
شهر تالش
آستارا
رشت
ییلاق های فومن
ییلاق های ماکلوان
ییلاق های ماسوله
ییلاق شفت
ییلاق ماسال
ییلاق شاندرمن
ییلاق شهر تالش
لاهیجان
رودبار
روستاهای بخش سردار جنگل
قلعه رودخان
اخبار
پیوندها
گل واژه های تالشی (فیسبوک )
نامداران مردم تالش (فیسبوک)
سَوزَه نغم بانو اکرم کرم زاده هفتخونی
آفتاوَه دیمه جناب رضا نعمتی کرفکوهی
تالشستون (جناب آرمین فریدی )
شعر تالشی (جناب فرزاد بختیاری )
وشتن واژه ها (جناب لیٍثی حبیبی )
کوکو تی تی (بانو زلیخا صبا )
تبدیل پی دی اف
آبلود فایل و عکس
آپلود عکس رایگان
جستجو گوگل
تبدیل mp3
قالب بلاگفا
آمارگیر وبلاگ
BLOGFA.COM